Uczestnicy konferencji, kongresów, wyjazdów grupowych mają tańsze noclegi

Każdy hotel posługuje się przynajmniej kilkoma cenami noclegów. Cena noclegu, tzw. z lady jest najwyższa. Dotyczy ona turystów indywidualnych, którzy przyjeżdżają do hotelu bez wcześniejszej rezerwacji, niemal zawsze w przypadku, gdy w danej dobie pozostały do sprzedania pojedyncze pokoje. Praktycznie, noclegów sprzedanych w pełnych cenach jest najmniej. Hotele głównie zarabiają na grupowych rezerwacjach, nawet, gdy są one niższe od cen pełnych o 30 – 40%. Biura podróży organizujące grupowe wyjazdy, podpisują z wybranymi hotelami umowy dotyczące cen noclegów dla swoich klientów. Im więcej dokonanych rezerwacji w danym obiekcie, tym niższe ceny biuro może wynegocjować z hotelem. Dla klienta jest to oczywisty zysk, ponieważ cena wycieczki dzięki tańszym noclegom również jest niższa. Podobnie jest podczas organizacji kongresów i konferencji. Hotelowi opłaca się udzielić rabatu, ponieważ ma pełne lub w dużej części zapewnione obłożenie pokoi nawet na kilka noclegów. Klienci indywidualni nigdy nie zapełnią hotelu, chyba, że jest to hotel w Cannes podczas festiwalu filmowego. Goście konferencyjni otrzymują w konferencyjnej ofercie propozycję kilku hoteli w różnych cenach do wyboru. Jeżeli sami pokrywają koszt noclegów, najczęściej zainteresowaniem cieszą się hotele tańsze. Są jednak kongresy, przy których koszt noclegów wszystkich uczestników pokrywa organizator. Jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ wszyscy mają noclegi w jednym obiekcie, łatwiejsza jest więc organizacja.